Teken:

Controleren is belangrijk

Controleer uw lichaam en uw kleding op tekenbeten als u in het groen bent geweest. Teken kunnen zich overal vastbijten, maar hebben voorkeur voor liezen, knieholtes, oksels, bilspleet, randen van het ondergoed, achter de oren en rond de haargrens in de nek. Heeft u een tekenbeet? Haal de teek snel weg. Hoe langer de teek in uw huid zit, hoe groter de kans dat hij ziekteverwekkers overdraagt. Zie ook https://www.rivm.nl/tekenbeten-en-lyme

Naar de huisarts?
Ga naar de huisarts als u één van de volgende klachten heeft na een tekenbeet:

• Een verkleuring van de huid  op de plek van de tekenbeet, die groter wordt. Deze kan tot drie maanden na een tekenbeet verschijnen.
  • Koorts en eventueel spier- en gewrichtspijn, in de eerste weken na een tekenbeet.
  • Soms kunnen gewrichtsklachten, huidklachten, zenuwklachten of hartklachten ontstaan. Dat kan gebeuren als de vroege klachten van de ziekte van Lyme niet behandeld zijn met antibiotica. Maar deze klachten zijn soms ook een eerste uiting van de ziekte.

Voor meer informatie zie ook pagina rivm.nl

Blaren:

Blaren: het begint met een branderig gevoel tijdens het wandelen, maar kan in het gekste geval het einde betekenen van je wandeltocht. Hoe kun je blaren behandelen?

Blaren doorprikken
Je kunt blaren doorprikken, of ze met (blaren)pleisters afplakken. Voor beide werkwijzen bestaan voordelen en nadelen. Heb je zelf geen voorkeur? Houdt dan de vuistregel aan dat je grote (dikke) blaren het beste kunt doorprikken. Bij kleine blaren voldoet afplakken. Als je een blaar wilt doorprikken, was dan eerst je handen en steriliseer de naald. Doe dit bij voorkeur met alcohol. Als je dit niet bij je hebt, kan het ook met vuur. Ontsmet een naald bij voorkeur in een blauwe vlam. Geel vuur bevat nog veel roetdeeltjes die juist voor een ontsteking kunnen zorgen. Ontsmet de blaar en de omgeving met alcohol, jodium of betadine. Prik in de zijkant van de blaar. Druk er zoveel mogelijk vocht uit met een steriel gaasje of een schone zakdoek. Laat de huid zo goed mogelijk heel. Plak de blaar dakpansgewijs af (zie beschrijving bij ‘hoe voorkom je blaren, preventief afplakken’). De tape weer verwijderen kan door je voet te laten weken in wat warm water met soda of door in bad/ onder de douche te spoelen en te weken met water met wat zeep. Het nadeel van het doorprikken van een blaar is dat je altijd wat infectiegevaar hebt.

voor meer informatie zie link oppad.nl

Veiligheidsvignet:

KVW Nederweert is drager van het veiligheidsvignet in het kader van project Veiligheid in het Jeugd- en jongerenwerk. Voor onze vrijwilligers is het van belang dat zei de beschikking hebben over de checklist veiligheidsvignet van Jeugdwerk Limburg

Schoeisel:

Voor goede en stevige (wandel) schoenen kijk eens op de pagina van sport2000 weert